Category: Theorie

Theoretische onderwerpen van het zeilen

Zeiltheorie – Zeilkoersen en zeilstanden

Welke zeilkoersen zijn er? En welke zeilstanden horen daarbij?

Het vierde onderdeel in de serie ‘Zeiltheorie voor beginnende zeilers’.
Welke zeilkoersen zijn er? In welke richting kun je zeilen en in welke richting niet? Welke zeilstanden horen daarbij? Hoe weet je dat je zeilen goed staan en optimaal wind vangen? Het wordt allemaal uitgelegd in deze video.

Permanente koppeling naar dit artikel: http://www.zeiluniversiteit.nl/zeiltheorie-zeilkoersen-en-zeilstanden/

Zeiltheorie – Onderdelen schip en tuig

Uit welke onderdelen bestaat een zeilboot?

Het derde onderdeel in de serie ‘Zeiltheorie voor beginnende zeilers’.
In dit onderdeel wordt uitgelegd uit welke elementaire onderdelen en zeilboot bestaat. Alle meest voorkomende benamingen worden aangestipt. Je ziet het in deze video:

Permanente koppeling naar dit artikel: http://www.zeiluniversiteit.nl/zeiltheorie-onderdelen-schip-en-tuig/

Zeiltheorie – Veiligheid

Hoe houd je het veilig aan boord voor jezelf en voor anderen?

Het eerste onderdeel in de serie ‘Zeiltheorie voor beginnende zeilers’.
Veiligheid boven alles; ook op het water. Wat je moet doen en vooral niet moet doen in een zeilboot zie je in deze video:

    Permanente koppeling naar dit artikel: http://www.zeiluniversiteit.nl/zeiltheorie-veiligheid/

    Zeiltheorie – inhoud

     

    Wat moet je weten als beginnende zeiler? Welke theorie hoort daarbij?

    Deze video is de eerste uit een serie “Zeiltheorie voor beginnende zeilers”; theorie instructie video’s afgestemd op beginnende zeilers. Onderwerpen die aan bod komen:

     

    Permanente koppeling naar dit artikel: http://www.zeiluniversiteit.nl/zeiltheorie-voor-beginnende-zeilers-inhoud-van-deze-serie/

    Boot uit de winterstalling – optuigen van de zeilboot

    De zeilboot ligt in het water. Dan kun je heel goed zien wat de verschillende onderdelen zijn en waar ze horen.

    Hieronder een filmpje over de spanten in de boot, het voor en achterdek, de mik, de roerkoning en helmstok, de verstaging

    Hieronder een video waarin de giek, helmstok, peddels, doft, electrische buitenboordmotor kort worden getoond.

    Het optuigen vordert! De denningen liggen erin, helmstok is gemonteerd, voordek, vooronder, neerhouder, plek voor het anker, lockers, achterdek.

    Doft erin, grootschoot, fokkeschoot en peddels ook:

    We zijn klaar! klaar om te gaan zeilen!

     

     

     

     

    Permanente koppeling naar dit artikel: http://www.zeiluniversiteit.nl/boot-uit-de-winterstalling-optuigen-van-de-zeilboot/

    Vliegende boten ! Kiel, romp en roerblad van onderen te zien

    Hoe ziet een zeilboot er van onderen uit?

    Het is vroeg voorjaar en de boten gaan weer het water in!
    Spectaculair om dat te zien met een kraanwagen; nog mooier is de onderkant van de zeilboot te zien; iets wat je anders nooit ziet.

    Romp, kiel en roerblad zijn prima te zien; klaar voor onder water!

    Permanente koppeling naar dit artikel: http://www.zeiluniversiteit.nl/vliegende-boten-kiel-romp-en-roerblad-van-onderen-te-zien/

    Romp, kiel en roerblad

    Hoe ziet een zeilboot er van onderen uit?

    Het beste kun je dat zien als de boot op de kant staat.
    Zie hier een impressie van de romp, de kiel en het roerblad.

    Permanente koppeling naar dit artikel: http://www.zeiluniversiteit.nl/romp-kiel-en-roerblad/

    Denning

    Wat is een denning?

    behalve Nathalie Denning (schijnt een fotomodel te zijn, zie ik op internet) is een denning ook onderdeel van de boot. Eigenlijk het loopvlak; de onderkant van de kuip, bovenop de spanten van de boot.

    Permanente koppeling naar dit artikel: http://www.zeiluniversiteit.nl/denning/

    Reglementen – Voorrangsregels

    Wie heeft er voorrang op het water?

    Er is een aantal regels die ‘je af moet’ om te bepalen wie er voorrang heeft op het water bij kruisende koersen.

    Bovenal geldt: goed zeemanschap.

    Wat zoveel betekent als: Probeer een ongeval te vermijden voor zover dat binnen je mogelijkheden ligt.
    Populair gezegd: Ook al heb je voorrang en krijg je het niet van je collega-watersporter, wees de wijste, doe afstand van je ‘gelijk’ en probeer een ongeval te vermijden.

    Regel 1: Beroepsvaart heeft voorrang.

    Het betreffen vaak boten van 20 meter lengte en langer. Denk aan een rijnaak of een groot zeilschip (bij Sail A’dam bv.). Deze regel zal je weinig hoeven toepassen.

    Regel 2: Stuurboordswal heeft voorrang.

    Als er sprake is van een wal of een gemarkeerde vaargeul dan heeft de boot (hoeft geen zeilschip te zijn) die rechts houdt in dit ‘kanaal’ voorrang.

    Regel 3: (Kleine) Zeilschepen hebben voorrang op (kleine) roeiboten, die op hun beurt weer voorrang hebben p motorboten.

    De reden hiervoor is dat motorboten eenvoudiger kunnen wenden, makkelijker dan roeiboten. Zeilschepen zijn altijd afhankelijk van de wind en kunnen het minst makkelijker wijken ivm roei- en motorboten.

    Regel 4: Stuurboord wijkt voor bakboord.

    Dit geldt voor zeilschepen onderling. Het schip dat het zeil over stuurboord heeft staan wijkt voor de boot die de zeilen over bakboord heeft staan.

    Regel 5: Loef wijkt voor lij.

    Die is wat ingewikkelder. Deze regel geldt in het geval beide zeilschepen onderling over dezelfde boeg varen, dus of over bakboord, of over stuurboord. Dan zal het ene schip scherper zeilen dan het andere schip. Het schip aan de loefkant (de zijde waar de wind vandaan komt) wijkt voor het schip dat aan lij ligt. Kortweg gezegd komt het erop neer dat het schip dat het scherpst vaart, voorrang heeft. Deze kan namelijk het minst makkelijk uitwijken.

    Onthou ze goed en oefen ze vaak in praktijk, dan heb je het snel door. Anders gezegd: oefening baart kunst.

    Permanente koppeling naar dit artikel: http://www.zeiluniversiteit.nl/voorrangsregels/

    Krachten op de zeilboot

    We hebben al gezien dat we met de zeilen kunnen sturen.
    Daarnaast heeft een zeilboot ook een kiel of een zwaard om verlijering tegen te gaan. Als die er niet zou zijn, vaart de zeilboot teveel met de wind mee. Met name bij aan-de-windse koersen is een zwaard/kiel onmisbaar.

    Om dit krachtenspel goed in de praktijk te zien en hoe je daar mee kan spelen, kijk eens naar deze speed zeilboot:
    Deze zeilboot heeft weinig gewicht, relatief veel zeiloppervlak en steekt bij grote snelheid alleen nog maar met zwaard en roer in het water!

    Als je goed gekeken hebt, heeft zijn steekzwaard een vleugelprofiel, waardoor de boot gelift wordt bij flinke vaart. Blijft spectaculair!

    Permanente koppeling naar dit artikel: http://www.zeiluniversiteit.nl/krachten-op-de-zeilboot/